Blog

reisverslag 8 03-05-2012

03-05-2012 23:07

Het was weer vroeg dag, zo vroeg was het niet eerder voorgekomen. Om kwart vóór acht vertrok de bus en voordat de hele groep had ontbeten, de lunchpakketten ingepakt en alle rolstoelen en tassen buiten stonden, met een wandeling van 10 minuten was het dus kwart vóór acht. Vandaag  de Excursie naar Gavarnie.  Onze handige (Franse) buschauffeur  manouvreert ons Lourdes uit, de bergen in, via Argeles, door Cerdre en ook Pragmere naar de eerste stop in Gavarnie. Het is net of je de Tour de France rijdt,  maar dan in een bus dus. Bij een paar scherpe haarspeldbochten moet de chauffeur steken, dit is best eng. We stijgen snel en durven soms niet naar buiten te kijken, de weg is smal en je kijkt direct meters naar beneden. In Gavarnie hebben we op het terras gezeten, gewandeld, foto’s gemaakt, heeft Bart een rit gemaakt op een Franse ezel en zijn er leuke cadeau’s  gekocht. Om 12 uur weer in de bus, de lunchpakketten verorberd en op weg naar La Raillere. Wij volgen de hele weg de rivier Gave, die wij wel 47 keer doorkruisen. Het is indrukwekkend om te zien hoe het sneeuw op de toppen van de Pyreneeën op vele plaatsen via watervallen langs de hoge rotsen naar beneden stort. Kort geleden lag hier nog 50 cm. sneeuw, en dat lag nog in hopen langs de paden en wegen. Het is toch bijna iedereen gelukt om boven te komen bij Pont d’Espagne, onze tweede en langste stopplaats. Indrukwekkende  watervallen, bruggen, bergen, sneeuwtoppen, zon en genietende mensen.

Om 17:00 uur zette de buschauffeur ons vóór het Hotel af, dit was een mooie lange dag en een leuke excursie.

Wij, Bart en Maasje zijn direct met onze Wouter met toog en vlag naar de Pius 10 kerk gegaan. Om 18:00 uur was de Zendingsviering voor alle 1.500 pelgrims. Wouter viert, Bart dient en Maasje draagt de parochie-vlag, de rest kijkt toe.

Om 19:30 was het warm eten, het begin van het avondmaal was een beetje apart want Wouter begon niet met een gebed. Hij was namelijk verlaat omdat wij een slot mis hadden. Het is leuk om elke dag weer iets leuks te horen of iets nieuws te leren over het geloof, en dat geldt echt voor iedereen! Wouter kan leuk vertellen over de rozenkrans, de Mariamaand(en) en de alle bijzonderheden hieromheen.

Wij moeten ons haasten na het eten, om 20:45 start de Musical “Aquero” in de Bernadettekerk, zie www.aquero.nl, daar krijgt u een goed beeld van deze musical.

Na deze lange dag is iedereen weer aangekomen in het hotel. Sommige gaan slapen, sommige gaan nog even een drankje doen in de lobby van het hotel of gezellig zitten kaarten. De sfeer in de groep is heel positief en vrolijk!

Groetjes Maasje en Bart

Reisverslag 7 02-05-2012

02-05-2012 18:11

Vanmorgen hadden we een internationale hoogmis! Een van de talen was onderandere Nederlands, kardinaal Eijk mocht de mis leiden en deed het ontzettend goed. Het komt bijna nooit voor dat er een internationale mis is in het Nederlands! 5 jongeren van onze parochie mochten de mis dienen. Na de mis zijn we naar het hotel gegaan en hebben we middag gegeten, iedereen zat weer heerlijk te smullen!

Na het eten hadden we heel eventjes rust en hadden we een bijzondere vieren, de handoplegging. De jongeren gingen naar een apparte handopleggings mis. Deze was zeer bijzonder en emotioneel voor sommige jongeren van andere parochies. De mis werd begeleid door bisschop Woorts. Er waren zelfgemaakte kruizen aanwezig die ook zijn meegeweest op een kruistocht. Deze werden na de dienst bij het grootte kruis op het plein geplaats. Dit is met de rede dat iedereen wordt uitgenodigd daar een kruis te plaatsen met de groep die daar is geweest, dus ook voor de jongeren,tieners en kinderen. De 3 kruizen werden neergezet door kinderen en hierna werd er een blaadjes uitgedeeld aan de jongeren hoe je kan bidden met de rozenkrans.

We wachten Wouter heel even op en gingen toen met de jongeren die naar Batrés zijn geweest een stadswandeling maken. Op de dag dat de jongeren naar Batrés zijn geweest is er een stadswandeling geweest en Wouter wilde die graag ook nog met de jongeren lopen. Tijdens deze wandeling, die met mooi weer begon is het aan het einde van de wandeling gaan regenen. Gelukkig had iedereen wel een regenjas of paraplu bij zich!

De jongeren mogen vanavond bij de MacDonalds eten, hiervoor is geld ingezameld. Misschien weten mensen het nog wel die de weken voorafgaand aan Lourdes is de kerk is geweest van Bunnik, Odijk of werkhoven. Daar hebben wij dingen verkocht om het geld mee te kunnen nemen naar Lourdes. We krijgen allemaal 10 euro mee en dan kunnen we lekker wat eten halen bij de Macdonalds. Hier zijn de jongeren heel blij mee! Na een vermoeiende dag is iedereen heel moe maar iedereen vond het weer heel erg leuk.

We hebben het hier ontzettend naar ons zin!

Groetjes uit Lourdes,
Maasje.

Reisverslag 6 01-05-2012

01-05-2012 18:01

Vanmorgen hadden we om half 9 een dienst bij de Maria grot. Het was droog en iedereen luisterde aandachtig naar de preken. Aan het einde van de viering vroeg de kardinaal of we allemaal naar het grote plein wilde, om daar een foto te laten maken. De foto is goed gelukt! Het was wel passen en meten want er moesten 1500 mensen op de foto. Hierna moesten alle jongeren nog heel even wachten en werd er een foto gemaakt van alle jongeren. De ouderen hebben de kruistocht gelopen. De jongeren konden mee met een tocht naar Batrés, de plaats waar Bernadette meerdere malen heeft gewoond. We konden heel even door het dorp lopen en gingen om 12 uur gezamelijk lunchen. De lunch werd verzorgd door het hotel waar je inzat. Iedereen zat te smullen, de propjes werden opgeruimd en iedereen kreeg een lang touw (wel 6 meter!). Een mevrouw ging ons uitleggen hoe we een rozenkrans moesten knoppen. Het is een beetje moeilijk maar als je het eenmaal door hebt gaat het heel makkelijk.
Hierna gingen we de kerk van Batrés in. Hier sprak de kardinaal ons toe over het bidden met de rozenkrans. Er werd gezongen door een koor en hierna kwamen er een aantal kinderen het altaar op. Ze vertelde ons dat ze zingend konden bidden en deden het ons voor met de rozenkrans. Ze zeiden het de eerste keer hardop voor en daarna deden we allemaal 9 keer mee. Iedereen werd gevraagd te gaan staan en elkaars handen beet te pakken. Zo waren we allemaal verbonden en konden we een sterk contact maken met Maria en God. De jongeren die slecht ter been waren of een blessure hadden konden met een bus terug naar het hotel, andere gingen terug lopen. Het was voor de lopers een zware tocht met veel hellingen.

We hadden heel eventjes een uurtje rust en daarna hadden we een prosessie. Hier werden we ineens belaagd met een grote regenbui, hagel kwam er zelfs aan te pas! Iedereen was doorweekt en is nu aan het bijkomen van de regen in de lobby van het hotel!

Groetjes Maasje

Reisverslag 5 30-04-2012

01-05-2012 17:40

Gister (30 april) hadden we koniginnedag. We werden feestelijk onthaald bij het ontbijt, kregen badge met een afbeelding van de konigin erop en er hingen oranje vlaggetjes en ballonnen in de eetzaal. Zelfs Wouter had een oranje priester overhemd aan! In heel Lourdes zag je mensen met oranje dingen aan, oranje in hun haar gespoten of de rood-wit-blauwe-vlaggetjes op de gezichten. Na een gezellige koniginnen nacht voor vele was het een lange dag. 4 jongeren ( Alexander, Destn, Bart en Maasje) hebben die nacht de grot bezocht waar Maria verschenen is aan Bernadette. Wij hebben daar een kaarsje opgestoken en zijn daarna terug gegaan naar het hotel. Indrukwekkend was dit voor ons!

Die morgen hadden we een viering. Na de viering kregen we van de parochie een kop koffie, omdat het koniginnedag was. Iedereen zat te genieten, er werden koeken uitgedeeld en na de kop koffie hadden we een afspraak bij de gekroonde maagd.... Er werd een foto gemaakt van alle mensen die in het Peyramale hotel zitten van de parochie Paus Johannes XXIII. Iedereens staat hardstikke leuk op de foto! Na de foto ging iedereen naar de boeteviering. Voor jongeren en tieners was er een apparte viering. Allebei de vieringen waren heel mooi.

Die avond hebben we heerlijk gegeten en gingen we heel even rusten en toen weer door naar de lichtprosessie. De lichtprocessie is verschrikkelijk mooi! Overal waar je kijkt zie je kaarsjes mensen in rolstoelen helpen elkaar, overal wordt gezongen en gebeden, het Mariabeeld werd onderandere gedragen door 2 jongens uit onze parochie! De prosessie was zo mooi en heeft heel veel indruk op iedereen gemaakt.

verdag heeft het heel veel geregend en net op het moment dat wij het hotel uitlopen voor de lichtprocessie klaart het op en gaat de zon toch nog voor dat ene uurtjes heel eventjes schijnen.
Na deze lange, mooi, overweldigende dag is iedereen na een gezellig drankje in de lobby lekker gaan slapen.

Groetjes Maasje

Reisverslag 4 29-04-2012

30-04-2012 11:46

Na het eten hadden we een druk programma.  We moesten meteen met Wouter mee naar de kerkmis. Alle jongeren die mee waren van onze groep mochten misdienaar zijn. Het was een hele bijzondere mis.
Aan het einde van de mis zouden we eigenlijk een rondje lopen buiten maar het was ineens heel hard gaan regenen tijdens de mis en het regenen is niet gestopt. Dus het rondje buiten was veranderd naar een rondje door de kerk heen. Snel daarna is iedereen terug gegaan naar het hotel. Sommige dronken nog een drankje in het hotel en waren toen gaan slapen, maar de meeste jongeren hebben eventjes wat anders aan getrokken en gingen het nachtleven van Lourdes verkennen. We zijn naar Jeanne d’Arc geweest, waar een hele gezellige sfeer hing. Met 6 jongeren hebben we nog een poging gedaan om de Macdonalds te vinden, maar dat is spaak gelopen. We hebben toen 2 van de 6 bij het hotel afgezet en zijn met 4 jongeren verder gegaan naar de grot waar de Maria verschijning is geweest. Daar hebben Bart en ik een kaars opgestoken, in het bijzonder voor het dorp Odijk omdat we hier een paar keer een vraag over hebben gehad; kun je een kaarsje opsteken voor het dorp ?
Er hing een hele ontspannen sfeer bij de grot en het was heel fijn om daar te zijn als het rustig was. Daar liepen maar een paar mensen, sommige biddend, sommige helemaal in zichzelf. Wij zijn weer op tijd naar het hotel terug gelopen en zijn gaan slapen. Het was wel weer genoeg geweest vonden we allemaal.

Groetjes Maasje & Bart

Reisverslag 3 ochtend van 29-04-2012

29-04-2012 13:25

Het ontbijt starte al om 7 uur sochtends en iedereen was optijd aanwezig.

Vlak na het otbijt verzamelde we allemaal voor het hotel en gingen we met een grote groep, te voet en met de rolstoel naar de kerk toe. Normaal gaan wij naar de kerk om kwart voor 10, hier begon de mis al om half 9 in de rozenkrans basiliek. We zaten daar met ruim duizend pelgrims ( alleen al van Aartsbisdom Utrecht!). Kardinaal Eijk leidde de dienst, wij zagen hulpbisschop Woorts en onze eigen Wouter.  Na de dienst zijn we meteen het Heiligdom gaan verkennen. De groep werd opgesplits in 2 groepen. Na de verkennings tocht en vele verhalen van de begeleiders gingen we koffie drinken bij café Royale.

Toen we aankwamen in het hotel was het vrij rustig, iedereen liep naar de eetzaal toe en we moesten heel even wachten op het eten. In tussentijd deelde Wouter met ons weer wat geheimen over het bidden met de rozenkrans. Ineens komen 2 vrouwen binnen met schalen salades. Snel daarna toen iedereen klaar was werd er kip en friet binnen gebracht. De geur was verrukkelijk en het smaakte zelfs nog beter!  Na dat iedereen klaar was en dacht weg te kunnen kwamen ze binnen met bakjes aardbeien. Toen iedereen echt klaar was, sloot Wouter af met een gebed en vertelde Lilian het progamma voor vandaag en morgen.

Nu is iedereen lekker aan het uitbuiken en genieten van het heerlijke weer.

Groetjes Bart & Maasje

Reisverslag 2 middag/avond 28-04-2012

28-04-2012 22:03

Als de TGV vertrekt laat iedereen met een opgelucht gevoel de natte touringcar achter.

De trein trekt langzaam op en iedereen heeft "grote praatjes" over DE TGV! langzamerhand gaat de trein steeds sneller rijden en men ziet dat wij met een snelle vaart langs een aantal file's op de Franse snelweg. De trein is van alle luxe voorzien, het is alleen heel jammer dat het spoor soms zo verschrikkelijk scheef ligt!

Wij kregen eten en drinken van de reisorganisatie (VNB). Wij hadden al gezamelijk gebeden net Wouter en begonnen allemaal te smullen van het heerlijke lunchpakket. Na ruim 20 minuten ( toen iedereen onderhand al klaar was met eten) kregen wij te horen dat we nog heel eventjes moesten wachten met eten, omdat kardinaal Eijk nog gezamelijk met de hele trein ( 18 treinstellen) wilde bidden.

Na de lunch begon het grote puzzelspel, iedereen deed heel enthousiast mee.

Om half 3 waren alle jongeren uitgenodigd om bij onze bisschop een naam kaartje te halen en een boekje met een extra progamma voor kinderen, tieners en jongeren.

Om 17:00 gingen gingen we het rozenhoedje bidden, de jongeren in coupé 17 waren wat moe van de al lang durende reis en zijn net vlak voor het gebed in slaap gevallen. Daarna werden we wakker en kregen we avond eten wat overigens weer goed verzorgd was. Net 15 minuten voor aankomst zijn we begonnen met zingen ( "Te Lourd op de Bergen")

We stapte uit de trein en het regende, echt heel koud en grauw dat het is hier. Er stonden 11 bussen te wachten op de treinen die leeg liepen om iedereen zo spoedig mogelijk naar het goede hotel te vervoeren.
De aankomst in hotel Peyramel voorliep spoedig en al snel had iedereen (na wat geruil voor jongeren) de goede kamer gevonden. Gezellig met iedereen ( jong en oud) afgesproken dat we om 22:00 gaan verzamelen in de lobby om een drankje te doen en dan lekker allemaal gaan slapen.

Gr. Maasje & Bart

1e reisverslag ochtend 28-04-2012

28-04-2012 21:52

Zaterdag 28 april 2012

‘s ochtends vroeg om half 7 gingen we verzamelen bij de Barbarakerk. Als we vertrekken vanuit Bunnik is het koud en regenachtig. Gelukkig trotseren een paar familieleden de regen om ons uit te zwaaien. Enthousiast zaten de jongeren achter in de bus.

Pastor Wouter de Paepe begon ons te vertellen over het thema; “met Bernadette de rozenkrans bidden”. Hij opende met een gebed, als de bus de snelweg opgaat. Na zijn “ronde” door de bus om met mensen te praten en kennis te maken zijn we inmiddels al in België.
Wouter begint net over de grens te vertellen over de rozenkrans,
de betekenis en de oorsprong: 150 kralen voor 150 psalmen. Wij bidden “tegenwoordig” rozenkrans  met 5 keer tien wees-gegroetjes en vijf bid geheimen.

Om half 10 passeren wij de Franse grens, hier is het ook kouden grauw.
Er valt niet veel te zien door de ramen van de bus. Maar gelukkig horen we aan de pieptonen van de telefoons dat we in Frankrijk zijn aangekomen. Een moderne pelgrim groep dus.

In Tourcoin (fr.) staan de mensen van de reisbureau VNB op ons te wachten. Ze vangen ons op uit de bussen en wijzen ons welke kant we op moeten op het perron. Wouter spreekt ons nog een keer toe in de bus vlak voor we eruit gaan over de kracht van de groep. Iedereen krijgt een envelop met puzzelstukjes erin en een vraag. Hiermee kunnen wij 9 volledige puzzels maken van de kerken uit de 7 dorpen en uit één stad.

Gr. Maasje en Bart

Bedankt!

22-04-2012 20:20

Lieve mensen,

heel erg bedankt voor de lieve en positieve reacties in ons gastenboek!

Wij zijn ook trots op de site en iedereen zal er veel plezier van hebben. Wij hebben er zin in.

Tot volgende week in Lourdes!

X Maasje

Onze eerste blog!

20-04-2012 16:11

Hier zullen alle verslagen worden neergezet. Het eerste verslag word dus ook pas op 28 april gemaakt.. Nog even geduld dus!